Förhandstest: Code Vein

Bandai Namcos hett efterlängtade actionrollspel Code Vein är fortfarande ett par månader från lansering. För ett par veckor sedan fick jag dock chansen att prova på spelet i form av dess network test-period. Var detta något som höjde hypen eller sänkte den?

Code Vein har på förhand kallats “Dark Souls med anime” av många. Detta på grund av att spelets stridssystem har ett betydligt lägre tempo än man kanske förväntar sig och att fiender lätt kan dräpa den som är oförsiktig.

När jag drog igång testversionen av Code Vein spenderade jag inledningsvis överdrivet mycket tid med att designa min egen karaktär. Många Bandai Namco-spel erbjuder möjligheter att skapa egna karaktärer men frågan är om det någonsin varit lika djupgående och detaljerat som här.

Efter någon timmes skapande är min kvinnliga karaktär redo att ge sig in i spelvärlden. När jag har fått en snabb genomgång av vad som gäller får jag mitt första uppdrag och redan här märker jag av Dark Souls-influenserna. Det krävs nämligen inte många träffar från fienden för att jag ska dra i backen och även om utmaningen aldrig blir lika skyhög som i From Softwares serie är det ändå inte helt enkelt att ta sig fram, särskilt om flera fiender anfaller samtidigt.

I spelets värld har karaktärerna olika förmågor som ger tillgång till olika vapen som är knutna till en rad olika karaktärsklasser. Skillnaden för min huvudkaraktär är att hon kan växla mellan dessa olika klasser under spelets gång för att på så sätt bättre kunna tackla spelets många kraftfulla fiender och bossar.

Allting presenteras i en läcker anime-förpackning med silkeslena animationer och en smått fantastisk fiendedesign. Jag har under min korta tid med spelet bara hunnit skrapa på ytan men det känns som att Code Vein kan komma att erbjuda ett mycket utmanande och vanebildande upplevelse när det väl släpps senare i år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *