Förhandstest: The Division

Svenska spelstudion Ubisoft Massive har haft en lång väg att gå med deras kommande storspel The Division. Spelet visades upp för första gången på E3 2013 med en demonstration som genast gjorde det till spelet på allas läppar. Sedan dess har titeln visats upp på de två följande E3-mässorna och vid en rad andra tillfällen däremellan. Det har pratats om att grafiken har försämrats kraftigt jämfört med den första demonstationen och hypenivån svängt vilt genom åren.

Nu är vi en dryg månad från lanseringen av The Division och Ubisoft har släppt en sluten beta för att bygga upp förväntningarna än en gång. Massive har lovat mycket och frågan som alla ställer sig är om de kommer att kunna leva upp till allting? Kommer vi att få en sömlös öppen spelvärld där samarbete tar lika stor plats som den enskilde spelaren och där vi är fria att göra vad vi vill för att överleva? Av betan att döma är svaret kort och gott: Ja.

Under den gångna helgen har jag spenderat över tio timmar med betaversionen av The Division. Jag har genomfört det enda riktiga uppdraget från spelets kampanj som finns tillgängligt, jag har tagit mig an alla sidouppdrag som jag har kunnat hitta och jag har framförallt utforskat The Dark Zone, där inga regler finns och där ingen går helt säker.

The Division 5Om du inte vet utspelas The Division på ett till största delen övergivet Manhattan. Ett livsfarligt virus har utrotat stora delar av stadens befolkning och de som inte hann fly har försatts i karantän. Övergivna bilar och massgravar dominerar markytan och de fåtal människor som fortfarande är vid liv stryker omkring på gatorna på jakt efter mat och värme.

I rollen som en Division-soldat är det mitt jobb att hålla ordning i staden. Jag får i betans inledande uppdrag rädda en läkare från Madison Square Garden. Den legendariska arenan har förvandlats till ett provisionellt sjukhus som därefter har ockuperats av ett gäng kriminella. Uppdraget är en ganska enkel historia som på ett effektivt sätt introducerar mig för spelets mekanik och dess loot-system. Därefter släpps jag fri i en begränsad del av spelkartan för att ta mig an andra uppdrag och för att bara utforska världen.

The Division 2Grafiskt sett är The Division kanske inte det läckraste jag har sett på en Xbox One men med undantag för några sällsynta tillfällen då bilduppdateringen faller för en bråkdels sekund är det ändå en otroligt välpolerad upplevelse. Utvecklarna har fått till 30 stabila bildrutor per sekund och en upplösning på 1080p, för den som bryr sig om sådant.

Vad som dock imponerar på mig allra mest är den enastående designen. Massives dystopiska New York är en ren fröjd för ögonen och ljussättningen är helt fantastisk. Att utforska staden samtidigt som solen sakta går ner bara för mörkret att ta över och blandas med en vildsint snöstorm är en upplevelse olik något annat spel jag har stött på.

The Division 4Den öppna spelvärlden är kort och gott mästerligt designad men det är ändå inte där jag spenderat det mest av min tid. Det har jag istället gjort i The Dark Zone. Detta avspärrade område är The Divisions PvP-zon, där vad som helst kan hända. Jag har vallfärdat in i denna zon på egen hand eller tillsammans med redaktionskollegan Tobias i jakt på fiender och värdefullt loot. Inne i The Dark Zone kan vi välja att enbart anfalla datorkontrollerade fiender precis som i resten av staden. Vi kan också när som helst välja att vända oss emot de andra agenter som rör sig i zonen eller till och med mot varandra. Allt loot som finns i Dark Zone måste fraktas ut via helikopter från specifika punkter och det händer inte sällan att fullskaligt krig bryter ut kring dessa punkter då någon girig spelare bestämt sig för att försöka stjäla loot.

The Division 1The Dark Zone är enligt mig det bultande hjärtat i The Division och det är där jag förmodligen kommer att spendera det mesta av min tid i det färdiga spelet. Känslan av osäkerhet där en förbipasserande spelare närsomhelst kan välja att sätta en kula i ryggen på mig är härligt intensiv och om denna betaversion är någon indikation har Massive något stort på gång.

Efter denna helg är The Division inte längre ett av mina mest efterlängtade spel under 2016, det är det spel jag längtar efter allra mest. Som tur är behöver vi inte vänta särskilt mycket längre, då The Division släpps redan i början av mars. Fram tills dess kommer ni att kunna se videomaterial från betan släppas med jämna mellanrum här på X1Sverige. Allt för att göra väntan lite lättare.

About the author

David Wahlström

Från nyhetsredaktör på svenska Eurogamer, till redaktör på PSSverige och nu chefredaktör på X1Sverige! David är en kameleont när det kommer till spelande och går dit spelen finns. Hans motto är att "ett bra spel är ett bra spel, oavsett genre".

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*