Recension: NBA 2K Playgrounds 2

Jag spelade aldrig det ursprungliga NBA Playgrounds som släpptes häromåret, trots att dess löften om ett modernt NBA Jam lockade mig. Istället är det först nu när uppföljaren släppts som jag provat på serien och denna gång har utgivaren 2K klivit in i bilden.

Från första sekund spelet är igång börjar jag känna ganska rejäl avsmak i munnen. Sällan har jag stött på ett spel som så skamlöst kastar mikrotransaktioner i ansiktet på mig redan från start. Spelet inleds med att jag får öppna paket för att låsa upp spelare och andra prylar, därefter följer en skärm med information om hur jag kan köpa paket för riktiga pengar om jag inte vill vinna dem genom att spela spelet. Det hela känns som ett vidrigt försök att suga ut pengar från folk som redan har betalat flera hundra kronor för spelet.

Det går dock spela NBA 2K Playgrounds 2 utan att spendera riktiga pengar och det fungerar faktiskt riktigt bra men det är själva sättet köpen ständigt kastas i mitt ansikte som leder till att jag har svårt att fokusera på själva spelandet.

När jag väl tvingar mig själv att försöka bortse från de ständiga påminnelserna om mikrotransaktioner finner jag dock ett ganska underhållande basketspel i arkadform. Andan från tidigare nämnda NBA Jam lever kvar i allra högsta grad och även om tempot är aningen lägre är det ändå fartfyllt, färgglatt och underhållande.

Flera verkliga basketproffs och ett gäng riktiga legender finns med som spelbara figurer med en rejäl karikatyr-design och alla har olika styrkor och svagheter så det är väldigt underhållande att plocka ihop den bästa duon inför de olika matcherna. NBA 2K Playgrounds 2 lever sitt bästa liv tillsammans med vänner i soffan då det kan bli ett vansinnigt underhållande tidsfördriv som kastar tillbaka mig till SNES-eran.

Med det sagt kan jag ändå inte komma från känslan av att spelet ständigt skriker efter min plånbok. Jag har egentligen inget emot mikrotransaktioner som mekanik då jag oftast kan zona ut dem utan problem. Här är det dock så pass påträngande att det bli väldigt svårt och det är riktigt tråkigt då spelet hade kunnat stå utmärkt på egna ben utan mikrotransaktioner.

Största +
Riktigt underhållande arkadbasket
Det lokala flerspelarläget
Karikatyr-designen

Största –
Helhetsintrycket förstörs av påtryckningar om mikrotransaktioner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *