Recension: Borderlands 3

Det har gått sju år sedan Borderlands 2 dundrade in och förvandlade spelvärlden. Det var förvisso en uppföljare men det var först här som seriens shoot and loot-mekanik verkligen träffade mitt i prick och gjorde Borderlands till en av spelvärldens giganter.

Sedan dess har vi fått en “pre-sequel”, ett äventyrsspel från Telltale Games och återutgivningar av samtliga huvudspel till dagens konsoler. Ändå känns det som väldigt längesedan vi fick ett nytt “riktigt” Borderlands. Detta ändras nu när Borderlands 3 äntligen är här. Frågan är om magin kvarstår eller om serien trampar vatten?

Kort sagt skulle jag säga att det är lite både och i fallet Borderlands 3. Seriens karaktäristiska humor och grafiska stil återkommer naturligtvis, komplett med seriens verkliga signum: tusentals och åter tusentals vapen. Kontrollen sitter riktigt bra, precis som i tidigare titlar och spelet innehåller en beroendeframkallande loop av att anta diverse uppdrag, samla XP och uppgradera mina färdigheter och sedan börja om igen.

Denna gång tar spelet oss bortom Pandora och vi får smaka på nya världar, vilket ökar miljöombytena och skapar en del nya utmaningar och förutsättningar. En rad nya karaktärer dyker inte helt oväntat upp och de spelbara hjältarna är varierade och bjuder på många olika egenskaper.

Innehållsmässigt är Borderlands 3 med andra ord ett välfyllt smörgåsbord som lämnar få saker att längta efter. Detsamma kan dessvärre inte sägas när det kommer till den tekniska biten. Borderlands 3 erbjuder två grafiska lägen på Xbox One X, ett som fokuserar på högre upplösning men lägre bilduppdatering och ett annat som gör tvärtom.

I de flesta fall spelar jag alltid med högre bilduppdatering men inte i detta fall. Borderlands 3 har nämligen otroligt svårt att hålla de eftertraktade 60 bildrutorna per sekund utan hoppar istället mellan 60 och 40, ibland ned runt vad som känns som 30-strecket. Detta skadar flytet i spelet och i mer hektiska sekvenser kan det bli riktigt irriterande.

I läget som höjer den grafiska upplösningen och försöker låsa till 30 bildrutor per sekund fungerar det bättre. Dock finns det stunder även här där bilduppdateringen faller, vilket inte känns särskilt kul överhuvudtaget. Många av mina bekanta som spelar på original-Xbox One eller vanliga PlayStation 4 har berättat om ännu större problem där men det är alltså inget jag kan verifiera men det känns sannolikt.

De tekniska problemen gör att upplevelsen på det stora hela lämnar en hel del att önska, vilket är väldigt tråkigt. Spelet som finns här är i grund och botten nämligen otroligt underhållande och fortsätter Borderlands-andan på ett strålande sätt. Jag hoppas verkligen att Gearbox patchar ut de här problemen så snart som möjligt så att spelet och spelarna kan få den upplevelse de förtjänar.

Största +
Seriens traditionella humor är intakt
Gott om vapen
Omväxlande miljöer

Största –
Flera onödiga tekniska problem
Ingen delad vertikal skärm, endast horistontell

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *