Recension: Dynasty Warriors 9

Jag minns än idag när jag testade mitt första Dynasty Warriors-spel. Och då menar jag att det var det allra första Dynasty Warriors-spelet till PS1. Det första spelet var långt från Musou-genren som framtida uppföljare skulle komma att skapa och definiera utan det rörde sig om en kompetent men något klumpig 3D-fighter. Redan i min ungdoms dagar (för drygt 20 år sedan) uppskattade jag dock användandet av vapen i striderna och att faktiska historiska karaktärer var spelbara.

Spola fram tiden till 2018 och vi har genom åren sett en lång rad av Dynasty Warriors-titlar till en nästan lika lång rad plattformar. Musou-genren har bara de senaste åren vuxit sig rejält stor och utvecklarna Omega Force har implementerat spelupplägget inte bara på sina egna serier utan har även fått använda varumärken som Zelda, Dragon Quest och Gundam.

Inför den nionde delen i huvudserien har utvecklarna velat skaka om upplägget en aning. De storslagna striderna finns kvar och denna gång äger de rum i en stor öppen spelvärld istället för på isolerade kartor. Det märks att utvecklarnas ambitioner har varit goda, med en berättelse som ger en inblick i flera historiska karaktärers liv och en digital version av Kina att utforska.

Tyvärr faller Dynasty Warriors 9 platt på ganska många punkter. För det första är den öppna spelvärlden ett välkommet tillskott i teori. I praktiken är det dock ganska tråkigt att rusa runt på den tomma och oinspirerade kartan i jakt på nästa uppdrag som ofta består av ett par dialogsekvenser följt av strider. Istället för att få mig nyfiken på spelvärlden och locka till utforskande blir resultatet att jag springer vidare till nästa uppdrag utan att stanna för att lukta på rosorna.

Med det sagt är världen ändå stundtals vacker, trots sin tomhet. Det bjuds på en naturlig dygnscirkel, vädereffekter och allt annat vi förväntar oss av moderna Open World-spel. Dessvärre har grafiken överlag fått ta ett steg tillbaka för att vi ska kunna få den öppna världen och tråkiga texturer blandat med bleka färger drar ned helhetsintrycket rejält.

Det största problemet som flytten över till en öppen värld drar med sig är dock hur spelet flyter. Inte ens kraften i Xbox One X kan få spelet att hålla en stabil bilduppdatering och denna laggar väldigt ofta, till den nivå att det faktiskt stör mitt spelande ordentligt. Faktum är att teknikexperterna hos Digital Foundry har kallat Dynasty Warriors 9 för det spel som presterar sämst på såväl Xbox One X som PlayStation 4 Pro.

Detta gör mig så besviken då Dynasty Warriors 9 gör så många andra saker rätt. Den öppna spelvärlden känns, trots sina många brister, som ett steg helt i rätt riktning. Samtidigt är stridssystemet och det nya taktiska djupet välkomna inslag som alla känns som förbättringar av seriens föråldrade upplägg. Det är fortfarande otroligt underhållande att ta sig an tusentals fiender ensam och känna sig som en krigsgud. Det spelbara karaktärsgalleriet är smått enormt och otroligt varierat så det är lätt att hitta flera olika favoriter att välja mellan.

I slutändan kan man säga att Dynasty Warriors snubblar in i nästa del av sin evolution. Tanken har varit god med samtliga idéer men utförandet lämnar mycket att önska. Om Omega Force får lite mer tid på sig att putsa på tekniken fram till det oundvikliga Dynasty Warriors 10 är jag övertygad om att de kommer kunna fixa till de problem som finns. Här och nu förblir dock Dynasty Warriors 9 ett mestadels undermåligt tillskott i den anrika serien men samtidigt något som inger hopp inför framtiden.

Största +
Tonvis av spelbara karaktärer
Uppdaterad spelmekanik
Många bra idéer

Största –
På tok för många tekniska problem
Spelvärlden känns tom och livlös

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *