Recension: GRID

När Codemasters utannonserade att deras GRID-serie skulle få en nystart var jag en av de som jublade högt. Som ett massivt Codemasters-fan i allmänhet och ett GRID-fan i synnerhet har jag längtat efter mer av seriens blandning av racingdiscipliner och arkadkänsla. Det visar sig snabbt att nya GRID levererar precis detta.

GRID är det första nya spelet i serien sedan GRID Autosport släpptes 2014 och således det första spelet till dagens konsolgeneration. Direkt från start får jag smaka på utvecklarnas skicklighet med sin egen spelmotor då GRID ser spektakulärt bra ut. Detaljrikedomen är skyhög, effekter runtomkring spelets banor är enastående och körkänslan är som alltid fenomenal.

Spelet bjuder i klassisk GRID-anda på flera olika typer av racing, från Touring Car till Open Wheel och Tuning. Alla discipliner känns unika och varierade och det är svårt att se hur någon skulle kunna sakna innehåll. Alla discipliner är i sin tur indelade i en lång rad olika race och tävlingar, vilket innebär att jag i princip kan välja att fokusera enbart på Touring Cars om jag så skulle vilja det. Målet är att kvalificera till den stora GRID-serien, en utmaning som är lättare sagd än gjord.

Vägen dit kantas alltså av en svindlande mängd race av olika slag. Om jag är nybörjare i racinggenren kan jag välja att slå på en rad olika hjälpmedel eller sänka AI:ns svårighetsgrad. Om jag känner mig bekväm i racing kan jag istället slå av hjälpmedel som ABS och istället skruva upp nivån högre och då blir GRID en rejäl utmaning på alla fronter. Det gäller inte bara att hålla aggressiva motståndare i schack utan jag ska även hålla koll på min bil och se till att den håller genom hela loppet. Förutsatt att jag har skadefysiken aktiverad, förstås.

Flera av spelets banor känns igen från de äldre GRID-spelen men samtliga har fått en så pass total make over att de lika gärna hade kunnat vara nya nivåer. San Francisco är en klassiker i serien som återvänder med lika delar nostalgi och nyheter.

I slutändan är det dock alltid körkänslan som står i fokus när Codemasters släpper en ny titel och inte heller här blir jag besviken på GRID. Genom åren har utvecklarna med denna serie jobbat på den perfekta balansen mellan arkadkänsla och simulator och jag vågar nog påstå att de har träffat mitt i prick denna gång. Spelets bilar känns alla unika men har den gemensamma nämnaren att de är rappa att kontrollera och precis lagom lättstyrda utan att det blir OutRun-känsla.

GRID innehåller mängder av spellägen, banor, bilar och trevliga flerspelarlägen. Det är kort sagt det kompletta paketet för racingfans och eftersom Forza-serien tar ett uppehåll i år vågar jag påstå att det helt klart är årets bästa racingspel!

Största +
Körkänslan är fantastisk
Perfekt blandning mellan arkad och simulator
Grafiskt helt enastående

Största –
Hade gärna sett några fler nya banor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *