Recension: Overwatch

När Blizzard släpper ett nytt spel gör du rätt i att vara uppmärksam. När Blizzard släpper ett nytt spel som dessutom är deras första nya varumärke på flera år bör du vara extra uppmärksam och förmodligen även ganska exhalterad. Blizzard har nu gjort just detta och har dundrat ut studions första spel i FPS-genren. Resultatet är Overwatch och Blizzard har i och med denna titel cementerat sig som en av spelvärldens absolut största.

Overwatch 1Upplägget i Overwatch är enkelt: Välj en av de 21 tillgängliga hjältarna och ge dig ut för att skapa kaos på slagfältet. Overwatch känns som en frisk fläkt i världen av lagbaserade förstapersonsskjutare med sin färgglada grafik och sina karaktärer som alla har en unik design och olika egenskaper. Om en direkt jämförelse måste göras är det förmodligen Team Fortress 2 som ligger närmast.

Allting är så färgglatt och väldesignat att det är svårt att inte bli på bra humör när man spelar Overwatch…

Vid första anblick kan det kännas som att Overwatch är som många andra onlineskjutare, där spelare kan rusa omkring och härja på egen hand. Dock lär du snabbt bli varse om att detta inte fungerar i Overwatch. Detta är ett lagbaserat spel och för att ha en chans att vinna i det långa loppet måste du lära dig att spela med andra. Det krävs inte nödvändigtvis att du har ett headset och pratar med dina lagkamrater men det hjälper. Vad som däremot är livsviktigt är att följa med i vändningarna och inte bara springa omkring på egen hand. Lone Wolf-metoden fungerar inte särskilt bra i Overwatch men om du bara har huvudet på skaft kan du lära dig att hantera de fartfyllda matcherna.

Spelets karaktärer är indelade i fyra klasser: Offensiv, defensiv, tanks och support. Alla har olika styrkor och svagheter och det gäller att balansera sitt lag för att ha en chans. Spelet är bra på att skicka ut små tips och varningar, till exempel att ett lag saknar en support-karaktär för tillfället. Detta kan enkelt åtgärdas genom att byta karaktär när jag dör och jag kan hoppa mellan flera olika karaktärer under en match för att anpassa mig till situationen.

Overwatch 2Vissa stunder kan det krävas en extra tank och då är det bra att snabbt kunna byta klass för att fylla den funktionen. En minut senare kan en support-karaktär med helande krafter vara nödvändig och då är det bara att byta igen. Möjligheten att kunna byta karaktär fritt gör att Overwatch känns levande på ett sätt som andra onlinetitlar inte gör och ju mer jag spelar desto mer vänjer jag mig vid de olika karaktärerna.

Lone Wolf-metoden fungerar inte särskilt bra i Overwatch…

Kartorna är minst lika varierade som karaktärerna och det bjuds på strider i japanska tempel, soliga kuststäder och genom dammiga ökenbyar. Allting är så färgglatt och väldesignat att det är svårt att inte bli på bra humör när man spelar Overwatch, även under de matcher jag förlorar.

Overwatch 3Det finns ett system för att gå upp i rank likt andra onlineskjutare men belöningarna som följer med är oftast högst kosmetiska. Nya kostymer till de olika karaktärerna, spray-emblem och mycket annat finns att låsa upp i de skattkistor som jag belönas med. Avsaknaden av tonvis av nya vapen, specialföremål och liknande gör att Overwatch hela tiden känns som en mer balanserad upplevelse än många av dess konkurrenter

I vilket annat spel kan du fritt välja att spela som en hyperintelligent gorilla, en japansk cyborgninja och en teknikintresserad dvärg som heter Torbjörn?

Baksidan av detta är att det kan vara svårt att känna att jag gör verkliga framsteg i spelet. Då belöningarna inte påverkar mina karaktärer i någon större utsträckning misstänker jag att många spelare kan se det som att Overwatch saknar mål och att det inte finns något att spela för.

För mig är det dock själva spelandet som är belöningen. Blizzard har snickrat ihop en förstapersonsskjutare med fantastisk spelmekanik, urläcker presentation och några av de bäst designade karaktärerna i spelhistorien. I vilket annat spel kan du fritt välja att spela som en hyperintelligent gorilla, en japansk cyborgninja och en teknikintresserad dvärg som heter Torbjörn?

Overwatch 4Overwatch är en ren triumf som med stor sannolikhet kommer att leva de närmaste åren som en av genrens verkliga giganter. Det lär inte dröja länge innan titeln etablerar sig som en av de största E-sporterna och det är något som jag verkligen ser fram emot.

Största +
Underbara karaktärer
Välbalanserad spelmekanik
Spektakulära specialattacker

Största –
Jag hade gärna sett ett par kartor till

Silverlogga

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *