Recension: Star Wars Jedi: Fallen Order

Hur många år har det gått sedan vi fick ett riktigt bra, storydrivet Star Wars-spel? Tycker du det senaste som höll måttet var Force Unleashed? Jedi Academy? Kanske rentav Jedi Knight 2? Oavsett vilket spel du tänker på har det gått ett bra tag sedan George Lucas universum fick en riktigt bra berättelse. Detta hoppas EA och Respawn Entertainment kunna ändra på med Star Wars Jedi: Fallen Order.

Fallen Order börjar ett par år efter händelserna i Episode III: Revenge of the Sith. Order 66 har utförts och Kejsare Palpatine och Darth Vader har i mångt och mycket utrotat hela Jediordern. Åtminstone som de tror. Vi vet att Obi-Wan Kenobi lever, Yoda likaså men det visar sig att även en ung padawan vid namn Cal Kestis fortfarande är vid liv. Cal har gömt sig på en skrotplanet under fem år och livnär sig på att plocka delar från förstörda rymdskepp.

Efter att Cal tvingats använda Kraften och således har avslöjat sitt ursprung blir han räddad av Cere Junda och Greez Ditrus, två individer som är ute för att återställa Jediordern och starta ett uppror som vänder sig mot det relativt nybildade Imperiet. Tillsammans med Cal och en charmig robot vid namn BD-1 börjar de resa genom galaxen för att samla allierade och för att hitta fler potentiella Jediriddare.

Upplägget i Fallen Order är det definitivt inget fel på. Sedan Disney köpte Lucasarts är alla nya berättelser i Star Wars-universumet (spel, böcker, TV-serier) blivit officiellt kanoniserade och Fallen Order passar bra in som en sidoberättelse i Skywalker-sagan. Cal Kestis själv är en godkänd huvudperson men inte särskilt mycket mer då han saknar den nyans som Star Wars-hjältar ofta uppvisar. Under spelets gång finns det inget ögonblick då han ens verkar överväga att ge upp eller falla för den mörka sidan. Han är lite för rättrådig för min smak. Sidokaraktärerna är dock lysande på i princip alla plan.

Spelmekaniskt sett får vi en blandning mellan Uncharted, Prince of Persia och Dark Souls. Det handlar om plattformshoppande, utforskande med pussel och strider med fokus på att blocka och undvika attacker. Cal är beväpnad med en ljussabel som kan uppgraderas och olika Kraft-förmågor som låses upp genom spelets gång. Genom att utforska spelets olika världar blir nya förmågor tillgängliga som i sin tur öppnar upp nya områden på redan besökta världar. Det hela påminner faktiskt en hel del om Metroidvania på många sätt, vilket är en väldigt trevlig överraskning.

Något som däremot är mindre underhållande är det faktum att spelet saknar en funktion för snabbresor mellan tidigare upptäckta områden. Jag kan till exempel spendera timmar med att utforska en nivå och hamna väldigt långt bort från platsen där mitt rymdskepp landat under ett visst uppdrag. När nämnda uppdrag väl är avslutat kan jag inte resa tillbaka till startpunkten eller ens någon annan punkt utan jag måste ta mig hela vägen tillbaka till fots. Detta kan ibland bli lite långrandigt men som tur är har utvecklarna lagt in tillräckligt med hemligheter och genvägar för att göra resan lite mildare.

För det mesta ser spelet riktigt bra ut och Unreal Engine 4 används väl för att presentera karaktärsanimationer och dynamiska miljöer som osar av atmosfär. Monsterdesignen kan tillhöra den bästa jag sett på väldigt länge då de perfekt fångar andan av de varelser som Jim Henson och hans studio skapade för originaltrilogin. Även musiken är ofta rent magnifik.

Berättelsen haltar lite under mitten av spelet och fokuset på att återvända till världar och back tracking blir lite långtråkigt emellanåt men detta vägs upp av ett fantastiskt stridssystem, kreativa pussel och briljant nivådesign. Det har gått lång tid sedan vi fick ett riktigt bra storydrivet Star Wars-spel men jag kan med glädje säga att Fallen Order är spelet du har väntat på.

Största +
Stridssystemet
Nivådesignen
Presentationen

Största –
Lite mycket back tracking
Inget system för snabbresor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *