Recension: Sword Art Online: Fatal Bullet

Trots att Sword Art Online har varit något av ett popkulturellt fenomen i många år är det först nu Xbox-spelare får ta del av Reki Kawaharas skapelse. Jag har tidigare recenserat flertalet Sword Art Online-baserade spel på vår systersajt PSSverige.se men nu får alltså vi på Xbox-sidan äntligen hoppa på tåget.

Sword Art Online: Fatal Bullet är det första spelet i serien som inte fokuserar på händelserna i varken just Sword Art Online eller den spirituella uppföljaren Alfheim Online. Istället plockas inspirationen från den tredje stora delen av berättelsen om Kirito, där han ger sig in i MMO-skjutaren Gun Gale Online. Denna del i berättelsen råkar tillhöra en av mina favoriter så att äntligen få se den digitaliseras är något jag har väntat på länge.

Uppfriskande nog är just Kirito förvisad till att spela sidokaraktär i Fatal Bullet. Istället för att kontrollera allas vår övermänskligt kraftfulla Jesus-kun får vi för första gången i spelseriens historia skapa vår egna karaktär som tar del av en egen berättelse. Kirito, Asuna och de andra karaktärerna från böckerna och animen är förstås med också samtidigt som några av de karaktärer som skapats exklusivt för spelen även finns med, vilket skapar en trevlig kontinuitet.

Berättelsen börjar när min egenskapade karaktär besöker Gun Gale Online för första gången och stöter på sin barndomsvän Kureha, som är något av en veteran i spelet. Tillsammans ger de sig ut på sitt första uppdrag i jakt på en mytomspunnen hemlighet gömd i en av spelets miljöer. Det dröjer inte länge innan min karaktär hittar skatten, som visar sig vara en extremt avancerad AI-robot som knyter an till mig och blir en följeslagare genom äventyrets gång.

Berättelsen går vidare och bjuder på flera överraskningar och det vore synd att avslöja mer i förväg. Om du prompt vill återuppleva Kirito och Sinons kamp mot Death Gun från animen kan du göra även detta genom spelläget Kirito Mode, där du får ta kontroll över den kanske mäktigaste karaktären i någon anime någonsin, enbart baserat på att han verkar vara en övergudomlig gamer.

Sett till spelmekaniken skiljer sig Fatal Bullet en hel del från tidigare SAO-spel i och med att det utspelas i ett skjutvapen-baserat MMO. Kirito envisas naturligtvis med att använda svärd även här men majoriteten av de andra karaktärerna väljer istället skjutvapen som är betydligt mer praktiska. Detta innebär att spelet i sig behåller det generella upplägget från tidigare titlar i serien men att vi istället för svärdsvingande får skjutande i mängder.

Upplägget fungerar bra och skjutmekaniken är oväntad solid, något jag inte riktigt hade väntat mig. Förvänta dig inte Gears of War eller något liknande utan detta är en tredjepersonsskjutare på anime-vis. Och det fungerar riktigt bra!

Kontrollen är lite ryckig emellanåt och ibland händer det aningen för mycket på skärmen samtidigt för att ha full kontroll men överlag presenteras stridsmekaniken i ett tilltalande och välfungerande paket.

Jag uppskattar att utvecklarna har bytt miljöer från de tidigare spelen och i Gun Gale Online känns de väldigt annorlunda jämfört med Sword Art Online. Med det sagt kan färgerna kännas lite för bruna emellanåt men med tanke på att Gun Gale Online ska framstå som ett eget spel samtidigt som det är en liten gliring mot brungröna militärskjutare från västerländska utvecklare passar det ändå bra.

Trots att jag anser mig själv vara ett relativt stort fan av Sword Art Online hade jag inte förväntat mig att jag skulle ha så pass roligt med Fatal Bullet som jag med facit i hand har haft. Spelet har flera brister, bland annat i dialogsekvenserna där mina val inte verkar påverka svaret från andra karaktärer överhuvudtaget och i hur vissa sekvenser förpassas till dialog istället för att vara spelbara. Samtidigt får vi höra flera av röstskådespelarna från animen och presentationen lämnar inget att klaga på heller.

Sword Art Online och dess tillhörande spel må inte ha lika stor publik här i Sverige som i resten av världen men det betyder inte att du bör ignorera Fatal Bullet. Om du kan stå ut med att kastas in i en spelvärld med ett drygt dussin karaktärer som du kanske inte känner till sedan tidigare kommer du att finna en annorlunda och väldigt underhållande tredjepersonsskjutare med en tydlig japansk spinn och starka JRPG-inslag. Chansen är dessutom att du kommer att bli positivt överraskad.

Största +
Ett av de bästa SAO-spelen hittills
Underhållande spelmekanik
Spännande berättelse

Största –
Vissa dialogsekvenser
Svårt att hänga med för nykomlingar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *