Recension: Ys Origin

Ys-serien har aldrig varit någon tungviktare här i väst. De actionfyllda rollspelen signerade den japanska studion Falcom har varit populär länge i sitt hemland och har med åren hittat en liten men trogen fanskara även i resten av världen. Tack vare teamet hos Dotemu har prequel-spelet Ys Origin nu nått Xbox One och detta representerar seriens första besök på en av Microsofts konsoler någonsin.

I vanliga fall brukar Ys handla helt och hållet om den rödhårige krigaren Adol Christin men då detta alltså är en prequel utspelar sig Ys Origin flera hundra år innan det första spelet i serien. Vi följer istället  Yunica och Hugo, två helt nya karaktärer för serien och det visar sig snart att dessa två bjuder på ganska olika spelupplevelser beroende på vem man väljer.

Då tidigare spel i serien har handlat om att utforska en relativt öppen värld så utspelar sig Ys Origin uteslutande i ett stort torn och utvecklarna har här valt att bygga spelet enligt Metroidvania-konceptet istället vilket snabbt visar sig vara en bra idé. Spelet gör ett hedervärt försök att berätta en intressant berättelse men denna visar sig fort vara högst sekundär då spelet till majoriteten av upplevelsen handlar om snabb action samt utforskande i det gigantiska tornet.

Yunica, den ena av spelets huvudkaraktärer fokuserar på närstrider med sin gigantiska yxa medan Hugo hellre tar sig an fienderna på håll och spelstilarna är väldigt olika varandra, vilket uppmuntrar till åtminstone en extra genomspelning.  Ys Origin bygger mycket på att åtvända till tidigare områden efter ha hittat nya föremål för att kunna finna nya vägar och spelet är stundtals väldigt klurigt till den grad att man riskerar att köra fast om man inte är uppmärksam.

Precis som tidigare spel i serien är den största utmaningen spelets rent gigantiska bossar och de fungerar på det sätt att du måste analysera attackmönstret hos dessa och därmed veta när det är dags att ge igen. Ys Origin är med all rätt ett ganska utmanande spel och det kräver därmed en hel del uppmärksamhet från dig som spelare och det är lätt att dra referenser till From Softwares Souls-serie här, åtminstone när det kommer till bossarna.

Ys Origin är ett trevligt actionrollspel med härligt charmig retrografik som har potential att locka många spelare. Om du har sneglat avundsjukt på serien och dess PlayStation-fokuserade releaser tidigare har du här ett gyllene tillfälle att besöka en värld som har drygt 20 år på nacken redan och det är ett besök väl värt att göra.

Största +
Oväntat utmanande
Strålande soundtrack