Tell Me Why

Utvecklarna DONTNOD har genom åren profilerat sig på mästare när det kommer till att lyfta svåra ämnen i spelform. De ställde moraliska frågor om liv och död i Vampyr och de har hanterat utanförskap, mobbning, racism och sexuell misshandel i Life is Strange-spelen. Nu är de tillbaka med Tell Me Why, en spelserie i tre episoder som återigen inte ryggar tillbaka för att tackla frågor som många andra spelutvecklare skulle sky som pesten.

Tell Me Why följer tvillingarna Tyler och Alyson, som återförenas efter drygt tio års separation. En brutal händelse i deras barndom har lett till att Tyler spenderat flera år på ungdomsanstalt och de har inte träffats under denna tid. När Tyler möter sin syster igen för att resa hem till deras barndomsstad river det upp många sår hos dem båda samt andra människor i deras omgivning. Ett underliggande mysterium hjälper till att bidra till den stämning som vilar över den sömniga småstaden Delos Crossing i Alaska där spelet till stor del äger rum.

Redan under spelets första minuter klargörs det att Tyler är transperson och att han tidigare i livet var Alysons syster. I vuxen ålder är Tyler en glad, självsäker ung man som porträtteras på ett sätt som tyvärr inte hör till vanligheterna när det gäller transpersoner. Utvecklarna har också valt att inte göra någon stor sak av det hela, Tyler är helt enkelt Tyler. Fokus i spelet ligger heller aldrig på Tyler som just transperson och även om det blir en viktig del i berättelsen längre fram ligger styrkan hela tiden i Tyler som karaktär, inte i hans könstillhörighet. Utvecklarna hanterar ämnet (som tråkigt nog fortfarande är kontroversiellt för många människor) med trygg och säker hand och representationen av Tylers övergång till man hanteras på ett strålande sätt.

Utvecklarna har istället lagt fokus på en annan del av berättelsen, nämligen de övernaturliga element som Tell Me Why innehåller. Tyler och Alyson har nämligen en särskild förmåga som gör att de kan dela minnen med varandra. Detta leder till många av de val jag måste göra under de tre episoderna, där jag måste välja vilket minne och välja vilket av dem som skall ses som sanningen. Tyler och Alyson har ofta radikalt olika syn på sina minnen och deras relation påverkas direkt av valen jag gör som spelare.

Faktum är att dessa val även påverkar huvudkaraktärernas syn på just vad som är sanning eller inte och även hur de ser på andra karaktärer genom spelets gång. Detta designval lämnar väldigt mycket för tolkning och spelet lyckas justera sig baserat på valen jag gör. Om du tyckte att valen i Life is Strange var svåra lär Tell Me Why driva dig farligt nära vansinne om du ens har minsta tendens till beslutsångest. Valen visar också hur spelutvecklare har lärt sig att gå från binära val som är svarta eller vita, här är det olika nyanser av grått för hela slanten och inget val är helt rätt eller fel.

Om utvecklarna har lyckats skildra och ta upp svåra ämnen med säker hand har de dessvärre fortfarande en bit kvar att gå när det gäller att skriva dialog. Framförallt i inledningen av den första episoder finns det ett par sekvenser där dialogen känns klumpig. Det saknas naturligt flyt i orden och det känns som att replikerna skrivits enbart för att etablera karaktärer och scenarion och det blir tyvärr inte helt trovärdigt. Efter ett par timmar blir det förvisso bättre och framåt slutet är problemet nästan inte existerande längre men det är ändå trist att ofrivilligt bli påmind om att jag spelar ett spel när dialogen är så styltig.

I övrigt har jag faktiskt väldigt få saker att klaga på. Berättelsen som målas upp under de tre episoderna är otroligt spännande, medryckande och känslosam. Tyler och Alyson tillhör de bästa karaktärer som utvecklarna har skapat och det är lika delar underhållande och plågsamt att följa deras återförening. Det blir aldrig reducerat till ett spel om en transperson utan i grunden finns alltid den emotionella resan i huvudkaraktärernas minnen och jakten på svar och rättvisa. Och det är en resa du definitivt inte bör missa.

Största +
En otroligt gripande berättelse
Fantastiska karaktärer
Utvecklarna tacklar svåra ämnen med säker hand

Största –
Dialogen övertygar inte alltid

Tell Me Why släpps i tre episoder, varav den sista blir tillgänglig den 10 september. X1Sverige har mottagit recensionskod för samtliga episoder från Microsoft.

About the author

David Wahlström

Från nyhetsredaktör på svenska Eurogamer, till redaktör på PSSverige och nu chefredaktör på X1Sverige! David är en kameleont när det kommer till spelande och går dit spelen finns. Hans motto är att "ett bra spel är ett bra spel, oavsett genre".

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*