Tankar kring Microsofts presskonferens på Gamescom

Under gårdagen höll Microsoft låda i Köln, Tyskland. Det pratades om mängder av spel under de dryga 90 minuter som presskonferensen höll på. Hur skötte sig Phil Spencer och gänget då? Riktigt bra, om ni frågar mig.

Den största nyheten som skapat svallvågor över internet är förstås avslöjandet att Rise of the Tomb Raider numera är en Xbox-exklusiv titel. Det verkar inte heller röra sig om en tidsexklusivitet, utan en fullkomlig exklusivitet, även om det fortfarande är lite oklart. Det är också oklart om spelet kommer att släppas även till Xbox 360 eller inte, då det endast talats om att spelet är “exklusivt för Xbox”.

Detta är givetvis en stor sak, dels för att Microsoft snor åt sig en hett efterlängtad titel och dels för att föregångaren faktiskt både sålde och flöt bättre på PlayStation 4. Många är upprörda över att titeln nu är Xbox-exklusiv och arga fans har bombarderat utvecklarna Crystal Dynamics och Microsoft med arga tweets, kommentarer och mail. Även spelets huvudrollsinnehavare Camilla Luddington och spelets författare Rhianna Pratchett har drabbats, trots att de inte har något med avtalet att göra.

Rise-of-the-Tomb-Raider

En del av mig förstår att de som inte äger Xbox One blir upprörda men samtidigt är det ett smart drag från Microsofts sida som definitivt kommer att locka fler spelare till konsolen. Frågan är hur stor check de egentligen fick skriva för att få igenom den här affären? Nu pratas det om att Sony och Microsoft kommer att göra upp under 2015 med Uncharted 4: A Thief’s End mot Rise of the Tomb Raider.

Förra Tomb Raider var ett riktigt bra spel men det är inte på samma nivå som Uncharted-spelen enligt mig. Med det sagt är jag oerhört förväntansfull på de båda spelen och ser fram emot att avnjuta dem när de släppts.

Tomb Raider-affären lyckades även överskugga flera av Microsofts andra stora nyheter, som även de är värda uppmärksamhet. Vi fick veta att Halo 5-betan kommer att dra igång strax före det nya året, den 29 december, och att den kommer att pågå i tre veckor fram till den 18 januari. Detta är riktigt trevliga nyheter och vetskapen om när betan kommer lär säkerligen öka på förhandsbokningarna av Halo: The Master Chief Collection, som släpps i november.

Halo - MCC - Banner

Det som gjorde mig mest exalterad var dock de många indie-titlar som visades upp. De fick kanske inte jättemycket tid (med undantag för Ori and the Blind Forest) men det var tillräckligt för att fånga min uppmärksamhet. Spel som Cuphead, Ghost of a Tale och Inside ser fullkomligt briljanta ut och är några av de spel jag ser fram emot allra mest.

Sen har vi ju så klart Goat Simulator också. Det svenskutvecklade fenomenet som tagit världen med storm. Att detta galna fysikexperiment nu kommer till konsol är en av de bästa nyheterna från Gamescom överhuvudtaget och jag längtar så att jag nästan spricker. Microsoft har minst sagt lyckats med sitt ID@Xbox-program.

Sist men inte minst har vi Quantum Break, från finska Remedy. Redan innan årets E3 lovade studion att de skulle visa upp sitt nya spel rejält på Gamescom och det gjorde de med råge. Jag var inledningsvis en smula besviken över att spelet ser ut som en ganska vanlig tredjepersonsskjutare, men ett par minuter in i livedemon visade Remedy prov på spelets unika funktioner, vilket sålde mig fullständigt. Det ser dessutom ruskigt läckert ut.

Jo, jag tycker faktiskt att Microsoft gjorde en riktigt bra presskonferens även på Gamescom i år. De har lärt sig av sina misstag och fokuserar verkligen på spelen och de spel de har i sitt stall, såväl exklusiva titlar som multiformatsspel, ser riktigt bra ut. En riktigt bra presskonferens som bådar gott inför framtiden, helt enkelt.

Avslutningsvis kan jag nämna att jag även tycker att Sony hade en riktigt bra presentation. Även de har ett helt gäng exklusiva titlar som jag ser fram emot, både indies och AAA-titlar. Det är svårt att välja någon “vinnare” mellan de båda, då vinnarna egentligen är vi spelare, som har mängder av spännande titlar att se fram emot.

About the author

David Wahlström

Från nyhetsredaktör på svenska Eurogamer, till redaktör på PSSverige och nu chefredaktör på X1Sverige! David är en kameleont när det kommer till spelande och går dit spelen finns. Hans motto är att "ett bra spel är ett bra spel, oavsett genre".

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*